Skuteczna forma wsparcia sprzedaży za granicą
Faktoring eksportowy | Małe i średnie firmy doceniają zalety eksportu, ale większość z nich nie ma sprecyzowanej strategii wejścia na obce rynki. Te, które mają, często najpierw organizują transakcję, a dopiero potem zastanawiają się, w jaki sposób obniżyć ryzyko
Trudna sytuacja ekonomiczna zmusza firmy do lepszego zarządzania kosztami, a tym samym wzmacniania konkurencyjność. Niski kurs złotego, a także wysoka jakość i większa elastyczność cenowa sprawiają, że łatwiej jest zaistnieć polskim firmom na innych rynkach europejskich.
Jednak z badań Bibby MSP Index wiemy, że tylko około jednej trzeciej małych i średnich firm sprzedaje swoje produkty i usługi za granicą. Co stanowi największą blokadę w ekspansji na nowe rynki? Z jakich powodów ponad 63 proc. niewielkich przedsiębiorstw nie podejmuje w ogóle walki o zagraniczne rynki?
Co blokuje eksport
Ankietowani przedsiębiorcy wyrażali przekonanie, że ich produkt czy usługa nie mają potencjału eksportowego i są na tyle specyficzne, że nie nadają się do sprzedaży za granicą. Takiego zdania jest aż
68,2 proc. badanych. Częściowo znajdują się w tym gronie firmy, których produkty faktycznie można uznać za mało eksportowe. Przykładem są lokalni usługodawcy (np. usługi poligraficzne, budowlano-projektowe). W tej grupie respondentów znajdziemy również licznie występujących dystrybutorów oraz hurtowników, czyli podmioty specjalizujące się w imporcie produktów i ich dystrybucji na rynek krajowy.
Ale wśród firm...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta